De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i norra Sverige har skickat en skrivelse till infrastrukturminister Andreas Carlson, där de varnar för att brist på budgetmedel hotar kollektivtrafiken och tillgängligheten i regionen. Nu begär de ett möte för att diskutera akuta lösningar och säkerställa en långsiktig finansiering.
Bakgrunden till skrivelsen är Trafikverkets besked om att de saknar budgetutrymme för att finansiera den kollektivtrafik som myndigheten tidigare bedömt som nödvändig för att upprätthålla god tillgänglighet i norra Sverige. Detta besked kom endast två månader före trafikstart.
Avgörande för tillgängligheten
Samverkansavtalen, som Trafikverket och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har förhandlat fram, är avgörande för att upprätthålla kollektivtrafiken i norra Sverige, en region med stora avstånd där kollektivtrafiken är en viktig faktor för tillgängligheten. Genom dessa avtal har Trafikverket finansierat viss busstrafik och tågtrafik för att förbättra tillgängligheten i regionen, vilket inkluderar linjer som trafikeras av Norrtåg. Trafikverkets utredningar och fastställda tillgänglighetsmodell har identifierat dessa insatser som avgörande för att kommunerna i norr ska ha tillgång till kritisk samhällsservice såsom sjukvård och utbildning.
Nu hotas dessa avtal på grund av bristen på budgetmedel för 2025. Denna kortsiktiga hantering har skapat en situation där Trafikverket, trots att avtal och kapacitetsansökningar redan är gjorda, meddelar att de inte kan upprätthålla den tidigare finansieringen. Detta gör det omöjligt att planera och anpassa trafiken i tid. På kort sikt innebär det att Norrtågs ägare måste skjuta till medel. Pengar som idag inte finns. På längre sikt hotar det tillgängligheten för både boende och näringsliv i norra Sverige.
Konsekvenser för regionerna
Bristen på finansiering får stora konsekvenser. Regionerna skulle behöva täcka upp för statens del av kostnaderna, vilket skulle innebära att resurser måste tas från andra viktiga områden, såsom sjukvård. Detta påverkar också statens trovärdighet som samarbetspartner när redan förhandlade avtal i efterhand ska förändras av osäker finansiering. Nuvarande hantering gör att delvis slumpen avgör vilka avtal som tecknas, inte transportpolitiska mål och behov av tillgänglighet.
Förslag på lösningar
I skrivelsen föreslår kollektivtrafikmyndigheterna att regeringen antingen omfördelar resurser inom Trafikverket eller tillför nya medel för att finansiera samverkansavtalen i minst tre år. De föreslår även att Trafikverket ska förbättra sin beslutsprocess och tillgänglighetsmodell samt att regionerna ska involveras mer i framtida prioriteringar. Målet är att skapa en förutsägbarhet och stärka samverkan mellan statlig och regional nivå, vilket är avgörande för långsiktig tillgänglighet och utveckling i Sverige.
Med bara veckor kvar till det nya budgetåret understryker kollektivtrafikmyndigheterna vikten av ett snabbt möte med ministern för att diskutera lösningarna och säkerställa kollektivtrafiken i norr.