Fler resenärer och ökad punktlighet
Bra resultat för Norrtåg – under april sattes nya rekord på Botniabanan, med en total punktlighet på 98 procent.
Genom att leverera hög kvalitet med god punktlighet på regionaltrafiken skapar vi nöjdare kunder och en positiv utveckling av antalet resenärer vilket leder till vinster för såväl klimat som samhälle.
Resenären är själva grundförutsättningen för att kunna bedriva tågtrafik i Norrtågland. Genom att förstå resenärens olika behov och önskningar, i dag och i morgon, kan Norrtåg AB verka aktivt för att underlätta resenärens hela resa och därmed öka resandet.
Norrtåg AB följer varje månad upp resandeutvecklingen på samtliga linjer. Det är ett av bolagets viktigaste mått, och efter nedgången under pandemin vi ser en kraftig resandeökning och vilja att resa med tåg.
Norrtågs resenärer uppger att det främsta skälet till att de väljer tåget är att det är det mest bekväma resealternativet. Många tycker att tåget är ett tryggt och säkert sätt att resa, framför allt vintertid då det är mörkt och halt väglag. Även miljön är ett viktigt skäl till att man väljer att resa med Norrtåg.
Att resa med tåg skapar samhällsvinster och är hälsosamt för både människa, miljö och klimat.
Punktlighet RT+5 i augusti
Punktlighet RT+15 i augusti
Resor 2023
Bra resultat för Norrtåg – under april sattes nya rekord på Botniabanan, med en total punktlighet på 98 procent.
På onsdag, 20 december 2017, passerade Botniabanan för första gången en miljon resenärer på ett år. Norrtåg och SJ har då tillsammans samlat en miljon resenärer
under 2017 på de dagtåg som trafikerar Botniabanan.
Resandet har återhämtat sig rejält efter pandemin och är nästan tillbaka till nivåerna som rådde under 2019, Norrtågs historiskt bästa år. Men under 2022 reser vi annorlunda och prioriterar enkelbiljetter och flexibilitet framför regelbundet pendlande.
I december 2025 tar VR Sverige AB över driften av Norrtåg. För VR är det en möjlighet att växa och stärka sin närvaro i Sverige och bidra till regionen, menar Haris Habul, divisionsdirektör för tåg på VR. – Det betyder jättemycket. Det är en fin verksamhet som har byggts upp till en bra nivå, och som vi kan ta vidare och utveckla ytterligare.
Läs merNorrtågs senaste NKI-undersökning visar att resenärerna är mer nöjda än någonsin – de positiva betygen skjuter i höjden och överträffar målen för 2024.
Läs merNorrtåg har i inledningen av året mött ovanligt stora utmaningar med kyla och stora snömängder, vilket påverkade fordonen, trafiken och resenärerna. Norrtåg fortsätter arbetet med att identifiera åtgärder som kan öka tillförlitligheten i trafiken för att säkerställa att våra resenärer får en trygg och pålitlig resa.
Läs merTrots att vinterförhållandena var bland de svåraste på många år och kommunikationen har brustit, har vi sett en stark efterfrågan på tågresor och en positiv resandetrend under det första tertialet 2024.
Läs merResandet tog under året ett rejält kliv uppåt på många håll i Norrtågland och efterfrågan på att resa med tåg var stor. Efter årets slut kan vi konstatera att resandet 2023 var på rekordnivå.
Läs mer