Minskade medel för kollektivtrafik går emot ambitionen om den gröna omställningen

Norrtåg och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna vill öka tillgängligheten och resandet i norra Sverige fram till 2040. Men just nu saknas nödvändiga medel i Trafikverkets budget för att möta behoven av tillgänglighet i norra Sverige. Att minska finansieringen i detta läge går tvärt emot ambitionen att skapa ett mer tillgängligt och sammanlänkat norra Sverige och därigenom möta de ökade behoven av arbetskraft och stödja den gröna omställningen.

Foto: Norrtåg/Lovefilm

Norra Sverige står inför stora utmaningar – men även stora möjligheter. Norrtåg och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har formulerat en långsiktig vision för tågtrafiken, där målet är att kraftigt öka både resandet och tillgängligheten i regionen fram till år 2040. En utbyggd kollektivtrafik bidrar till regionens utveckling, främjar hållbart resande och stärker norra Sveriges attraktionskraft som en sammanhållen och tillgänglig region. För att realisera visionen krävs en stabil och långsiktig finansiering, samt ett nära samarbete mellan statliga och regionala aktörer.

Behovet av tillgänglighet ökar varje år och är en viktig faktor för att säkerställa kompetensförsörjningen för de växande industrierna i regionen. I Trafikverkets nuvarande budget saknas dock cirka 40 miljoner kronor för att säkra kollektivtrafikens långsiktiga utveckling i norra Sverige. Om dessa medel inte tillförs riskerar de fyra nordligaste regionerna att behöva bära en större del av kostnaderna, något som skulle sätta press på andra viktiga områden.

– Nu satsas det hundratals miljarder på framtidens industri, då behövs fler som vill bo och arbeta i norra Sverige, inte färre. Att staten då vill minska ambitionerna att skapa tillgänglighet är fel vägval, säger Jonny Lundin, styrelseordförande i Norrtåg AB.

Den gröna omställningen, nya industrisatsningar och det växande behovet av arbetskraft i norra Sverige kräver att fler kan resa och röra sig fritt även över länsgränser. Det är därför kritiskt att staten snarare ökar sitt engagemang för tillgängligheten, inte minskar det.

– Att spara på tillgänglighet till sjukvård, utbildning och arbetsplatser är att gå åt fel håll, säger Anders Öberg, vice ordförande i Norrtåg AB.

Norrtåg kommer att fortsätta driva tågtrafiken för att säkerställa att norra Sverige förblir tillgängligt, men för att nå regionens långsiktiga mål krävs ett starkt och långsiktigt samarbete mellan statliga och regionala aktörer. Därför har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna begärt ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson för att diskutera lösningar för finansieringen av trafiken på både kort och lång sikt. Genom att säkerställa den statliga finansieringen kan vi skapa bättre förutsättningar för dagens resenärer – och för den framtida tillväxt som behövs för att nå vår vision för tågtrafiken år 2040.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link