Ny tidtabell 12 december – morgontur blir kvar

Den 12 december byter tågtrafiken tidtabell. För den som reser med Norrtåg innebär det några förändringar – en del positiva, som en ny morgontur från Luleå till Haparanda och en möjlighet att resa norrut från Umeå tidigare på morgonen. Det negativa är att trafiken mellan Sundsvall och Östersund samt mellan Sundsvall och Umeå reduceras något kommande år. Skälet? Omfattande underhållsarbeten och uppfräschning av fordon.

Den andra söndagen i december varje år får tågen nya tidtabeller. Den största ändringen i Norrtågs nya tidtabeller är att några avgångar tas bort då vissa av tågen ska genomgå regelmässig stor service och uppgradering. Till skillnad mot tidigare besked kommer dock morgonturen från Örnsköldsvik att vara kvar under 2022, en avgång som är av stor betydelse för pendlare från Örnsköldsvik, Nordmaling och Hörnefors.

Fordonsbristen och den nya lösningen för att behålla morgonturen från Örnsköldsvik kan däremot komma att påverka annan trafik i slutet av detta år och början av 2022. Om detta sker finns i så fall alternativ i form av ordinarie busstrafik eller så sätts ersättningsbuss in.  Eftersom dessa tåg och de aktuella banorna har en unik variant av det europeiska signalsäkerhetssystemet ERTMS finns inga reservfordon att hyra under perioden.

– Vi måste fortsatt reducera trafiken under kommande år, så som vi har beskrivit det tidigare. Men just för morgonturen från Örnsköldsvik till Umeå med ankomst runt halv sju så har vi förstått att alternativen inte var tillräckligt bra och har nu lyckats hitta en lösning som innebär att turen kan vara kvar. I ett drömläge hade såklart även de övriga turerna kunna återinsättas, men det är inte möjligt, säger Joakim Berg, Norrtåg AB.

Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd.

–  Samtidigt med underhållet genomförs även en uppgradering av både teknik och inredning.

Dessutom ska tågens signalsäkerhetssystem uppgraderas. Eftersom Botniabanan och Ådalsbanan har ett unikt signalsystem kan inte de tåg som ska på underhåll ersättas genom att hyra in tåg från andra.

– Vi har försökt att ta bort de avgångar som påverkar våra resenärer så lite som möjligt, men vi är medvetna om att det här kommer att orsaka en del problem. Om vi ska se det från den ljusa sidan får våra resenärer riktigt fräscha tåg när renoveringarna är klara, säger Christer Berglund.

Underhållsåtgärderna beräknas pågå under hela år 2022.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link