Norra Sverige får betala priset för ERTMS-problem

En uppdatering av signalsystemet ERTMS orsakade stora störningar för Norrtågs resenärer i juli, vilket ledde till flera veckors inställda tåg mellan Härnösand och Sundsvall. Systemet, som introducerades för att modernisera järnvägen, har medfört tekniska problem och höga kostnader för Norrtåg. Frågan om vem som tjänar på uppdateringarna blir alltmer aktuell.

I slutet av juli drabbades Norrtågs resenärer av stora trafikstörningar på Ådalsbanan. Orsaken till störningen var en uppdatering av signalsystemet ERTMS. Efter händelsen följde drygt fyra veckor av inställd tågtrafik mellan Härnösand och Sundsvall och resenärerna blev i stället hänvisade till buss på delstäckan.

Norrtåg har tidigare uttryckt kritik mot systemuppdateringarna som inte anses nödvändiga och menar att norra Sverige får agera försöksobjekt och ta de ekonomiska smällarna.

– I början av implementeringen av ERTMS, uppstod störningar kopplade till funktionaliteten. Numera uppstår störningar vid uppgraderingar av systemet alldeles för ofta och med stora konsekvenser på trafiken och för resenärerna. Det som hände på Ådalsbanan i slutet av juli är ett oacceptabelt exempel på det, säger Olle Tiderman, projektledare och tidigare teknisk chef på Norrtåg AB.

Gemensamt signalsystem i EU

ERTMS, som står för European Rail Traffic Management System, är ett europeiskt standardiserat system som syftar till att skapa ett gemensamt tågskyddssystem inom EU, vilket bland annat ska underlätta gränsöverskridande trafik, men också standardisera den europeiska järnvägen. Det nya systemet bygger på radiokommunikation i stället för optiska ljussignaler, vilket innebär att lokförarna får information direkt på en skärm i förarhytten i stället för via signaler längs spåret.

Trafikverket påbörjade införandet av ERTMS i Sverige 2010 och den första järnvägssträckan som utrustades med systemet var Botniabanan Umeå–Nyland (Kramfors). Botniabanan är tillsammans med Ådalsbanan (Nyland Kramfors–Sundsvall) sedan 2012 Trafikverkets pilotbana för utveckling och testning av ERTMS och utgör samtidigt Norrtågs största linje, där hälften av alla resor med Norrtåg genomförs.

En kostsam omställning

ERTMS introducerades i Sverige med målet att modernisera järnvägen, men införandet och de uppgraderingar som gjorts av systemet genom åren har inte haft någon praktiskt positiv effekt på driften av Norrtågstrafiken. Det har däremot inneburit höga kostnader bland annat i form av stora investeringar i fordon, trafikstörningar och skadat förtroende. För Norrtåg har det inneburit:

  • Tekniska problem och systemfel: ERTMS-systemet har drabbats av tekniska problem som har lett till förseningar och stopp i tågtrafiken. Felsignalering, där systemet felaktigt indikerar att spåret är upptaget eller att tåg måste stanna, har varit återkommande problem som orsakat avbrott.
  • Uppgraderingar och anpassning av tåg: Det har funnits utmaningar med att anpassa och hela tiden uppgradera fordonsflottan till det nya signalsystemet. Tågen har utrustning ombord som måste fungera med utrustningen i banan. Detta har lett till behovet av omfattande och dyra anpassningar. Signalsystemet uppgraderas med hög frekvens och Norrtågs erfarenhet är att det vid varje uppgradering blir mer eller mindre störningar och effekter på fordonens tillgänglighet. Ibland blir effekterna oacceptabelt stora.
  • Kostnadsökningar: Införandet av ERTMS har lett till betydande kostnadsökningar i form av direkta kostnader för installation och underhåll samt indirekta kostnader relaterade till förseningar och ineffektivitet. Detta har unikt drabbat norra Sverige eftersom ERTMS ännu, efter 15 år, inte har införts i södra Sverige.

Andra utmaningar har varit utbildning av personal, driftstopp, anpassningsproblem i kallt klimat och brister i kommunikationen mellan olika aktörer.

Norrtåg fortsatt pilotprojekt

Norrtåg började köra med ERTMS på Botniabanan 2010 och signalsystemet har sedan dess även introducerats på Haparandabanan och ska vara klart på Malmbanan under 2024, även det inom Norrtågs trafiksystem. Övriga landet skulle ha kopplats på med start 2014, men tidsplanen har försenats och det är oklart när södra Sverige kan börja kopplas på.

Detta har lett till att några få aktörer, däribland Norrtåg, får bära de höga kostnaderna för att testa, utveckla och finansiera pilotverksamheten. Hade ERTMS implementerats bredare och i ett tidigare skede, hade kostnaderna kunnat delas av fler.

– Norrtåg fortsätter att vara en ofrivillig nationell pilot med egen finansiering. Frågan är vem som efterfrågar alla dessa uppdateringar. Vi behöver bara ett fungerande system så att vi kan fortsätta att köra tåg och att folk kan ta sig till jobbet och skolan, säger Olle Tiderman.

Om ERTMS

Införandet av ERTMS drivs av lagkrav från EU, där Sveriges stomnät skulle ursprungligen ha varit utrustat med systemet 2030. Teknikskiftet anses vara nödvändigt eftersom den befintliga signalanläggningen i Sverige har nått sin tekniska livslängd och är i behov av modernisering.

Ett signalsystem består av flera delar som reglerar tågtrafiken, inklusive ställverk och radioblockcentraler. Dessa delar samarbetar för att säkerställa att tågvägarna är säkra och att tåg inte överskrider maxhastigheter eller passerar stoppsignaler. Med ERTMS minskas antalet ställverk från cirka 750 till 160, vilket ska öka effektiviteten och minska underhållskostnaderna.

Det nya systemet ska teoretiskt även ge nya möjligheter för digitalisering och framtida utveckling av järnvägstjänster. Argumenten för ERTMS är att det ska öka säkerheten, tillgängligheten och minska antalet förseningar och på sikt leda till ett mer precist underhåll, kortare avbrottstider och lägre livscykelkostnader.

Karta över pilotbanor för ERTMS: Trafikverket

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link