Norrtåg levererade i mars – och fler än någonsin valde tåget

Med både rekord i antal resor och hög trafikkvalitet blev mars den starkaste månaden hittills för Norrtåg. Fler valde tåget – och kunde räkna med att det gick som det skulle. 

Närmare 156 000 resor genomfördes med Norrtåg i mars, vilket gör det till den mest resintensiva månaden i Norrtågs historia. Samtidigt levererade vi en stabil, pålitlig och punktlig trafik.

Vi såg ett ökat resande på flera sträckor, särskilt på de med störst andel pendlare. På Umeå–Sundsvall och Umeå–Vännäs–Vindeln–Hällnäs var resandeökningen i mars 13 respektive 10 procent. Det visar på ett växande förtroende för tåget i vardagen, till och från arbete, studier och fritidsaktiviteter.

– Vi ser en tydlig trend med ett ökat resande på dessa linjer de senaste månaderna och när fler och fler väljer tåget är det viktigt att vi kan leverera bra och pålitlig trafik, säger Teresa Bergner, försäljnings- och marknadschef på Norrtåg.

Tågen kom i tid

Olika typer av resor kan ställa lite olika krav på punktlighet. Den som reser till arbete eller studier varje dag är det av största vikt att tåget går och kommer fram i tid, för att arbetslivet och vardagen ska fungera.

När vi följer upp punktligheten på de största pendlarlinjerna mäter vi ankomstpunktlighet inom 5 minuter. Målet är att 95 procent av pendlartågen ska komma fram inom 5 minuter, men i mars var siffrorna ännu bättre:

97 % RT+5 på sträckorna Umeå–Örnsköldsvik, Umeå–Vännäs och Umeå–Nordmaling

98 % RT+5 på Bräcke–Östersund​

Det innebär att nästan alla tåg anlände i tid, vilket gör skillnad för resenärer i vardagen.

Sett till hela trafiken levererade Norrtåg en punktlighet på 95 procent RT+15 och 86 procent RT+5. För våra resenärer innebar det att 95 procent av alla tåg kom i tid eller inom 15 minuter efter utsatt ankomsttid. 86 procent kom inom 5 minuter efter tidtabell.

Stabil leverans

En annan stark prestation i mars var att 99 av 100 tåg gick som planerat (99 procent regularitet). På sträckorna Umeå–Sundsvall, Umeå–Luleå och Umeå–Vännäs–Vindeln–Hällnäs levererade vi trafik med 100 procent regularitet, det vill säga utan inställda avgångar.

Vid de få tillfällen där det uppstod störningar fanns ersättningstrafik eller alternativ avgång tillgänglig*. Det innebar att resenärer kunde ta sig dit de skulle, utan att behöva ändra sina planer.

Tillsammans med operatören och underhållaren har vi gjort det vi kan för att säkerställa en robust och pålitlig trafik genom att se till att fordonen har varit i bästa möjliga skick och varit redo att köra. Det har gett oss möjlighet att ge resenärerna en smidig och pålitlig resa – precis som det ska vara.

*förutom vid två tillfällen då vi inte kunde erbjuda resenärerna en alternativ resa.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link