Söndag den 14 december byter svensk tågtrafik till tidtabell T26. För Norrtåg innebär det ett trafikupplägg som till stor del liknar dagens – men med vissa justeringar och förändringar som resenärer kan märka av under året.

Trafiken under T26 är i stort sett oförändrad jämfört med dagens upplägg. Utbudet på sträckan Sundsvall–Storlien fortsätter som tidigare, med endast mindre tidsjusteringar. Även trafiken Umeå–Hällnäs är i huvudsak densamma som i dag.
Stora banarbeten i Norrbotten
Trafiken norr om Umeå, Umeå–Luleå, Luleå–Kiruna och Luleå–Haparanda, behåller samma omfattning som tidigare, men påverkas av de omfattande arbetena på Malmbanan. Under perioden maj till oktober kommer tåglägena mellan Luleå och Kiruna att skilja sig från det normala, vilket innebär att tidtabellen kan variera över året.
– Det arbete som görs på Malmbanan är nödvändigt och kommer att möjliggöra högre kvalitet och robusthet efter att det är genomfört, säger Martin Högqvist, trafikchef på Norrtåg AB.
Utökning av trafiken med fler fordon
Norrtåg har lämnat in en ansökan om att förtäta trafiken längs Botnia- och Ådalsbanan med två extra avgångar i vardera riktningen mellan Umeå och Sundsvall. Syftet är att täppa till luckorna i dagens utbud och i förlängningen möjliggöra timmestrafik.
Den planerade förstärkningen kan genomföras när Norrtåg under andra halvan av året tar emot de fem nya Reginafordonen från Västtrafik. Tidpunkten är ännu inte fastställd, men ambitionen är att starta trafiken så snart de nya fordonen finns på plats.