Övervägande positivt resultat för Norrtåg i årlig kundundersökning

Trafikverket genomför årligen undersökningar för att utvärdera upphandlad trafik. Årets undersökning visar att hela 85 procent av Norrtågs resenärer är nöjda med sin resa. Tydlig information, att tågen är i tid och serviceinriktad personal är några av faktorerna som ger Norrtåg toppbetyg.

En gång om året genomför Trafikverket kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik. Huvudsyftet är att få kunskap om hur nöjda resenärerna är. Tidhållningen, hur serviceinriktad personalen är och tågets bekvämligheter är några av de kriterier som resenärerna får ge betyg på. Resultatet blir ett viktigt verktyg när Norrtåg ska förbättra och utveckla sitt erbjudande.

Årets undersökning genomfördes under oktober och nu har resultatet presenterats för berörda aktörer. Helhetsbetyget visar att 85 procent av Norrtågs resenärer är nöjda med sin resa. Två sträckor utmärker sig lite extra (Luleå–Haparanda och Sundsvall–Storlien) där hela 92 procent av omdömena är positiva.

– Det är givetvis väldigt roligt att se att våra resenärer är så pass nöjda. Vårt arbete för att öka kundnöjdheten är ständigt pågående och det är alltid kul att få ett kvitto på att det vi arbetar med faktiskt gör skillnad. Men det finns alltid mer att utveckla och vi nöjer oss inte här. Vårt mål är att bli ledande inom alla kategorier, säger Emilie Thelander, kommunikatör på Norrtåg AB.

Norrtåg har bland annat fått toppbetyg för serviceinriktad personal, att tågen är i tid och tydlig information på tågen och terminalerna. När det gäller saker att förbättra rör det sig om bland annat utbudet och kvaliteten på maten.

– Vi förändrade utbudet precis efter tidpunkten då undersökning gjordes. Vi hoppas att det ger resultat till nästa års undersökning och vi ser fram emot att se hur resenärerna kommer ta emot det nya matutbudet, avslutar Emilie.

Om undersökningen

Trafikverket genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kund-upplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Trafikverket. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Trafikverket upphandlade trafiken.

2022 års kundundersökning har genomförts på totalt 28 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 9 buss-, 7 flyg-, 8 dagtåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Fältarbetet för Trafikverkets kundundersökning 2022 genomfördes i oktober.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link