Norrtågstrafiken har under hösten levererat en pålitlig och robust trafik med hög punktlighet och förbättrad ersättningstrafik vid inställda avgångar. Våra resenärer har fått en trygg och bekväm resa, även under utmanande förhållanden.
Under hösten har Norrtågstrafiken visat sig från sin bästa sida med pålitlig och robust trafik. Den operatörsberoende regulariteten har under perioden varit hög, med 95 procent i september och 96 procent i oktober. Vid de få tillfällen tåg har ställts in, har ersättningstrafiken förbättrats avsevärt, vilket har bidragit till en smidig upplevelse för resenärerna som har kunnat resa hela vägen trots att tåget ställdes in.
Norrtågstrafiken har under de senaste månaderna varit i tid med en punktlighet (RT+15 minuter) på 94 och 93 procent i september och oktober, vilket innebär att de allra flesta tågen har ankommit till slutstation i tid eller max 15 minuter efter planerad ankomsttid. När förseningar har uppstått har orsakerna varit infrastrukturrelaterade, framförallt kopplade till banarbeten. Under perioder av banarbeten då el del avgångar ersätts med buss händer det att förseningar uppstår när tågen inväntar ersättningsbussar med resenärer som ska resa vidare med tåg.
Resandet fram till oktober har ökat med 2 procent jämfört med föregående år, även om hösten visat något lägre resandenivåer än 2023 på linjer som Sundsvall–Umeå, Umeå–Vännäs–Vindeln–Hällnäs och Luleå–Haparanda. Samtidigt har resandet på linjerna Umeå–Luleå, Luleå–Kiruna och Sundsvall–Storlien ökat med mellan 8 och 12 procent hittills i år.
Norrtåg arbetar aktivt för att förbättra reseupplevelsen och säkerställa en pålitlig och rubust trafik. Genom att samarbeta med olika aktörer och vara lyhörda för resenärernas behov strävar vi efter att skapa en trygg, smidig och pålitlig tågresa, även under utmanande förhållanden.