Pålitlighet och bra service i fokus med VR som operatör: Mer än ett yrke för oss

I december 2025 tar VR Sverige AB över driften av Norrtåg. För VR är det en möjlighet att växa och stärka sin närvaro i Sverige och bidra till regionen, menar Haris Habul, divisionsdirektör för tåg på VR.
– Det betyder jättemycket. Det är en fin verksamhet som har byggts upp till en bra nivå, och som vi kan ta vidare och utveckla ytterligare.

Joakim Berg, vd på Norrtåg AB och Haris Habul, divisionsdirektör Tåg på VR. Foto: Norrtåg

I juli blev det klart att VR vann Norrtågs operatörsupphandling. Avtalet löper över en tioårig period med start i december 2025. Det inbegriper bland annat övertagande av nya fordon, trafik till Norge och Finland och ny trafikering längs Norrbotniabanan. I förra veckan träffades representanter från Norrtåg AB och VR för kontraktsskrivning i Umeå. Haris Habul beskriver den kommande perioden som en spännande tid för kollektivtrafiken.

– Människor vill åka tåg och vi ska se till att vi har en produkt som är pålitlig. För att komma dit är två saker viktiga; personal och fordon, betonar han.

När det gäller uppdraget som Norrtågs operatör är pålitlighet den viktigaste faktorn för VR.

– Tåget ska gå när tåget ska gå. Man behöver inte vara fem plus, men man måste vara tre plus. Grunden måste fungera, menar Haris Habul och förtydligar:

– Resenärerna har förståelse när det händer saker, men de förväntar sig tydlig information och robusthet i tjänsten.

Vill vara nära resenärerna

VR’s ambition är att resenärerna ska känna en tydlig närvaro av det nya operatörskapet.

– Vi vill vara nära kärnverksamheten, medarbetarna och resenärerna. Jag hoppas att resenärerna känner att vi är ett företag som bryr oss om dem. Det här är inte bara business för oss, tåg och kollektivtrafik är mer än ett yrke, det är en identitet.

Ett viktigt steg i denna process är att bygga upp en lokal kundtjänst och drift i Umeå.

– Det är jättestora fördelar, med närheten till drift, trafikledning och övrig administration. Förhoppningsvis hittar vi bra medarbetare som har kännedom om området och verksamheten. Det stärker den lokala förankringen och möjliggör snabbare och mer effektiv hantering av situationer som kan uppstå, säger Habul.

För att fortsätta öka resandet ses pålitligheten som avgörande.

– Pålitligheten är a och o. Vi ska vara lyhörda för resenärernas framtida önskemål. Efter pandemin har resandet förändrats och om trenden ändras igen måste vi kunna hantera den förändringen.

Även samarbetet med andra aktörer blir viktigt.

– Det långsiktiga arbetet med Trafikverket är viktigt. Oavsett hur bra vi är, om vi inte har infrastruktur som funkar kommer trafiken inte att funka.

Förankring hos personalen

Slutligen betonar Habul att ett attraktivt erbjudande i längden kräver fokus på kvalitet och service. För att säkerställa detta ska introduktionsutbildningar hållas med alla medarbetare.

– Då går vi igenom avtalet och vad beställaren förväntar sig. Det är viktigt för oss att medarbetarna förstår uppdraget.

Att snabbt komma igång med etableringen och övergången från den tidigare operatören Vy är viktigt och även om det är mer än ett år kvar innan VR tar över driften gäller det att börja i tid.

– Vi ser fram emot att börja jobba med Norrtåg och etableringen. Samarbetet med Vy kommer givetvis att vara avgörande för att snabbt komma på banan och ta över personalen. Vi har bra erfarenheter av det sedan tidigare, vilket är en trygghet både för personalen och för oss.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link