Starkt resande, men nya vanor efter pandemin

Resandet har återhämtat sig rejält efter pandemin och är nästan tillbaka till nivåerna som rådde under 2019, Norrtågs historiskt bästa år. Men under 2022 reser vi annorlunda och prioriterar enkelbiljetter och flexibilitet framför regelbundet pendlande.

Under 2019 gjorde Norrtåg AB sitt bästa år någonsin. Det var ett år då populärkulturen färgades starkt av hållbarhetstänk. Greta Thunberg med Fridays for future gjorde avtryck och inspirerade många till att göra mer hållbara val. I och med pandemin sjönk resandet av förklarliga själ rejält, men när restriktionerna lättade under början av året gick det snabbt att se att resandet återhämtade sig. Tvärtom mot vad många hade förutspått så ser det inte ut som att vi reser mindre efter pandemin, snarare annorlunda.

– Vi är nästan uppe i 2019 års nivåer, som var ett rekordår för oss. Förändringen som pandemin har inneburit kan vi se ganska tydligt, men det handlar inte om att färre reser, utan att man reser på ett annat sätt. De som tidigare hade 8 till 5 jobb har fått större flexibilitet och reser kanske inte till jobbet varje dag. Det säljs i stället mer enkelbiljetter, och det är fler som reser lite mindre regelbundet, säger Joakim Berg, Marknad- och kommunikationschef på Norrtåg AB.

En annan intressant spaning är att det var fler än vanligt som valde tåget under semestern. I normala fall brukar resandet gå ner under sommarmånaderna, men under juli gjordes över 100 000 resor, vilket är en ökning med sju procent mot tidigare rekordåret 2019.

Pandemin har ställt hårda krav på alla branscher, inte minst kollektivtrafiken. Men enligt Joakim har trafiken trots allt gått ganska bra och han ser ljust på framtiden.

– Under 2022 tar vi vid efter den starka tågtrenden som avslutades 2019, i och med covid. 2022 kommer bli ett riktigt starkt år för Norrtåg vilket givetvis känns väldigt roligt. Att kollektivtrafiken ökar är även positivt för samhället i stort. Det innebär att vi kan utveckla vårt erbjudande med ökad tågtillgänglighet samtidigt som det också är en vinst för miljön, säger Joakim.  

De nya resvanorna ställer också krav på Norrtåg, som med pandemin i backspegeln har fått tänka annorlunda kring hur den typiska resenären ser ut:

– ­Det är lätt att anpassa sig till en resenär som är den typiska pendlaren, men i dag prioriterar många flexibilitet och det är något som vi har haft i åtanke när vi utvecklar vårt erbjudande. Vi kommer fokusera ännu mer på det nu till våren. Men vi har redan påbörjat arbetet. Under 2023 kommer vi bland annat sänka priset på flexbiljetten och utöka trafiken ytterligare, avslutar Joakim.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link