Stora brister i information till resenärer

I perioder av trafikstörningar ökar behovet av tydlig och korrekt trafikinformation till resenärer. De senaste veckorna har Norrtåg och operatören Vy Tåg arbetat intensivt för att hantera de störningar som uppstått. Samtidigt har Norrtåg haft stora problem med kvaliteten på informationen till resenärer.

I januari ställdes tågtrafiken inför stora vinterrelaterade prövningar. Trafikverket stängde av banor för tågtrafik och avgångar ställdes in. Samtidigt hade Norrtåg stora problem med att kommunicera tydlig och korrekt information till resenärerna.

Sms med otillräcklig eller felaktig information skickades ut och i vissa fall uteblev information om inställda avgångar helt.

– Det har brustit rejält. Resenärerna ska kunna lita på att de får korrekt och relevant information, kunna planera sin resa och känna sig trygga med den information de får, säger Emilie Thelander, kommunikationsansvarig på Norrtåg.

Förbättringar att vänta

Norrtåg har inlett ett större arbete för att förbättra informationen kring trafikstörningar, inställda tåg och ersättningstrafik och göra den mer tillgänglig. Det handlar om en helt ny lösning för trafikinformation.

– Vi kommer att presentera den senare i vår. Det blir en tydlig förbättring för våra resenärer, säger Emilie Thelander.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link