Man skulle kunna säga att: Utan Olle inget Norrtåg. Olle Tiderman har varit med sedan starten och varit högst bidragande och drivande i att skapa det som idag är Norrtåg. Vi har pratat med Olle och fått en tillbakablick på hans karriär och hur Norrtåg kom till.
Du är något av en veteran och har varit med sedan starten. Hur började din resa på Norrtåg?
Man kan säga att jag gled in på det här lite gran. Jag jobbade tidigare som kommunikationsdirektör på länsstyrelsen i Gävle. Där fick jag i uppdrag att samordna Norrlandslänens syn på framtidens tågtrafik. De fem länen gjorde en utredning tillsammans, och 2001 startades en politisk intresseförening, där jag blev projektledare och ende anställda. Sen blev det en lång process. På den tiden hade SJ monopol, och en av våra huvudfrågor blev att få trafikeringsrätt över länsgräns. Till slut fick vi vårt tillstånd och ett riksdagsbeslut togs där vi fick tillstånd att genomföra Norrtågsförsöket, som det kallades.
Idag är du senior advisor och projektledare, vad innebär det?
Att jag håller på att bli pensionär, haha. Nej men jag blev 65 i fjol och ska nu gå ner på halvtid. Tidigare har jag haft ansvar över både trafik och fordon. Men nu har vi fått in väldigt kompetenta människor med mer spetskompetenser som tar över mina ansvarsområden. Joakim Berg som är kommunikationschef ersätter mig på trafiksidan, och Linus Åkerlind är numera fordonsansvarig. Jag har inte haft samma spetskompetens som Linus så det känns skönt att ha fått in honom, jag är mer av en generalist som är duktig på att driva processer.
Det har hänt mycket på 22 år. Hur känns det att ha varit med under utvecklingen? Något du är extra stolt över?
Det är en häftig resa att ha varit med på. Norrtåg har vuxit fram till något som kommer bestå för evigt, eller i alla fall under lång tid framöver. Norrtågstrafiken ger sysselsättning för upp emot 250 personer och drygt 1,5 miljon människor reser med Norrtåg årligen, en siffra som bara kommer öka. Allt det har jag varit bidragande till, vilket är häftigt.
Vad har varit roligast?
Samhällsbyggandet och att man gör något som är både miljömässigt och regionalt gynnsamt. Också att ha fått jobba i en liten organisation där individen får mycket inflytande. Jag har genom åren kunnat påverka många processer och fått utrymme för att vara kreativ. Sedan tycker jag även det konkreta är väldigt kul. Exempelvis när vi anskaffar fordon eller bygger upp nya depåer. Det är lite som att bygga hus, fast väldigt mycket mer komplicerat.
Vad har varit de största utmaningarna?
Mitt jobb är väldigt roligt, men det har bitvis också varit väldigt tufft. Första året vi bedrev trafik, 2010, hade vi stora tekniska problem med det nya signalsystemet ERTMS. Det var ett nytt system som vi fortfarande är ensamma i Sverige med att använda, först 2026 rullar det ut i övriga landet, i bästa fall. Systemet har haft fortsatta problem under våra 13 första år och är vårt enskilt största utmaning genom åren. I kombination med det har vi haft tre riktiga monstervintrar med bland annat frusna växlar och bristande snöröjning. Ett exempel var att det bildades det is ovanför tunnlarna som föll ner när tågen svischade förbi. Vi hade inte kunnat ana att det skulle falla is från skyn som satte 2 av 15 fordon ur spel i flera månader. Jag hade under januari 2013 230 mediakontakter, det ringde folk dygnet runt. Jag vaknade av ett samtal 06:15 och vips så var jag i direktsändning. När det blir kris, blir det väldigt uppmärksammat i media, vilket såklart kan vara väldigt tufft.
Hur ser du på framtiden för Norrtåg?
Det finns en framtidstro i Norrland som är väldigt positiv. För Norrtågs del kommer det hända otroligt spännande saker. Just nu jobbar vi med primärt två saker: att öka frekvensen av trafiken och att minska restiderna. Med de nya bansatsningarna Norrbotniabanan (Luleå-Umeå) och Ådalsbanan (Kramfors-Sundsvall) kommer hela norrlandskusten få en toppmodern järnväg med trafik i 250 km/h. Till 2040 kommer alla våra linjer vara snabbare, ibland mycket snabbare än bil på motsvarande sträcka. Exempelvis kommer en resa mellan Luleå och Stockholm minska från tio timmar till sex timmar och sträckan Luleå-Sundsvall kommer minska från sju timmar till fyra timmar.