Ett stort steg för tågtrafiken i Norrtågland

Lite drygt ett år efter första spadtaget står nu multifunktionshallen färdig. Hallen kommer med den nya hjulsvarven, en unik avisningsanläggning, tvätt och möjligheter till reparationer och andra underhåll att möjliggöra att fler tåg snabbare kommer tillbaka i trafik.
– Byggprocessen har gått imponerande snabbt, och har varit positiv på alla sätt och vis, säger Olle Tiderman, tekniska chef på Norrtåg AB.

Det har varit en komplicerad byggprocess och många anpassningar har fått göras på grund av de stränga säkerhetsreglerna i järnvägsområdet, men underhållaren Euromaint har, trots pågående byggarbete, kunnat genomföra underhåll i befintlig depå under året som gått. Den sista pusselbiten som sattes på plats var den 20 ton tunga svarven från Tyskland. För att lyfta den på plats användes en lyftkran som sänkte ned svarven genom en öppning i taket på multifunktionshallen. Svarven är en undergolvssvarv och själva hjulsvarvningen görs från undersidan av tåget, därför sattes svarven på plats i en grop under spårnivå.
– Det tog några dagar att fixera den på rätt plats. Det måste göras med millimeterprecision, men det gick bra och nu har första riktiga svarvningen genomförts, säger Olle Tiderman.

Multifunktionshallen är en stor investering av Norrtåg AB för att komma åt en bättre fordonstillgänglighet och den innehåller fyra huvudsakliga funktioner; hjulsvarv, avisningsanläggning, tvätt och ett genomgående spår. Tidigare har svarvningen genomförts i Västerås och Luleå.

– Det är i Umeå som man upptäcker om hjulen behöver svarvas, men istället för att åka till Luleå behöver tåget nu bara åka 50 meter och få hjulen svarvade under natten, säger Olle Tiderman.

Det kalla klimatet i Norrtågland medför att mycket is och snö packas under tåget. Den nya avisningsanläggningen fyller därför en viktig funktion under vinterhalvåret och är både effektivare i energiförbrukning och i tid jämfört med den gamla. En stor fördel är att den använder varmluft istället för varmvatten, och tidsåtgången är under en timme för att avisa ett tåg, vilket är fem till sex gånger så snabbt jämfört med tidigare.

Förut har man varit tvungen att flytta på tåg som repareras för att kunna tvätta ett annat tåg. Detta kommer numer inte att vara ett problem. Reparationer kommer fortfarande huvudsakligen att ske i den gamla hallen, medan tåg som ska servas, tvättas och avisas går in i den nya hallen. När tåg kommer in i hallen städas de, fylls på med nytt vatten, toaletter töms, de avisas och tvättas – allt på ett genomgående spår, innan de körs vidare till uppställning under natten.
– Det blir en effektivisering i användandet av lokalerna, poängterar Olle Tiderman.

Den nya hallen skapar möjligheter som i förlängningen ger resenären en ännu bättre upplevelse, med tåg som snabbare kommer ut i trafik efter exempelvis avisning.
– Den primära nyttan är att man kommer att ha fler tåg som kommer att fungera, och en minskad risk för inställd trafik. Vi behöver inte ställa av ett fordon i två dygn för att svarva i Luleå, utan kan göra det samma natt, menar Olle Tiderman.

Den 7 oktober är det invigning av multifunktionshallen. Tanken från början var att kunna bjuda in många att delta, men i och med rådande restriktioner fick planerna ändras och invigningen sker i mindre skala.
– Vi har pratat och planerat för det här väldigt länge och när det väl går att genomföra känns det väldigt roligt, säger Olle Tiderman.

Anmäl dig för att ta del av aktuella händelser frånNorrtågland

LinkedIn Facebook Twitter Mail Link