
Utfrågning om punktlighet på järnvägen
Den 11 mars 2021 höll Trafikutskottet en öppen utfrågning om punktligheten på järnvägen, med resenärerna i fokus. Medverkade gjorde representanter från transportbranschen och Trafikverket.
Den 11 mars 2021 höll Trafikutskottet en öppen utfrågning om punktligheten på järnvägen, med resenärerna i fokus. Medverkade gjorde representanter från transportbranschen och Trafikverket.
Början av 2021 förde med sig flertalet utmaningar för tågtrafiken i norr.
Norrtågs nya multifunktionshall i Umeå togs i bruk i oktober 2020 och är nu i full funktion.
Efter en mild och i stort sett snöfri decembermånad kom vintern med besked i januari. De svåra väderförhållandena har lett till avstängda banor och inställda tåg, viltolyckor och skador på fordon.
Den ökade smittspridningen av coronaviruset har föranlett nya rekommendationer och restriktoner. I januari kom rekommendationen att bära munskydd i kollektivtrafiken under de timmar då flest reser, och i februari tog regeringen beslut om nya restriktioner för långväga kollektivtrafik.
Det främsta skälet till att resa med kollektivtrafik är att det är miljövänligt, enligt kollektivtrafikbarometern 2021
Norrtåg i dialog med regioner och kommuner om kommande tidtabellen.
Från och med den 7 januari är det krav på munskydd i kollektivtrafiken under pendlingstid, 7-9 samt 16-18
Ny rapport: Sverige behöver tydligare ansvarsfördelning för att förbättra tågtrafikens punktlighet.
Lite drygt ett år efter första spadtaget står nu multifunktionshallen färdig. Hallen kommer med den nya hjulsvarven, en unik avisningsanläggning, tvätt och möjligheter till reparationer och andra underhåll att möjliggöra att fler tåg snabbare kommer tillbaka i trafik.
Ökad innovationskraft och attraktion tack vare Botniabanan och Norrtåg.
Elektrifiering med i Finska riksdagens stimulanspaket.