
Internetuppgraderingen har skett utan problem
Internettjänsten ombord på Norrtågs 12 stycken X62-fordon som trafikerar Umeå-Sundsvall-Storlien har nu uppdaterats. Det som…
Internettjänsten ombord på Norrtågs 12 stycken X62-fordon som trafikerar Umeå-Sundsvall-Storlien har nu uppdaterats. Det som…
Nu uppgraderar vi internettjänsten ombord på Norrtågs 12 stycken X62-fordon som trafikerar Umeå – Sundsvall – Storlien.
Den 28 augusti 2010 invigdes Botniabanan och fredag den 28 augusti 2015 firar vi femårsjubileum för trafiken på banan. En bana där det nu görs närmare 1,3 miljoner resor per år! Det har stundtals varit en tuff start med de inledande problemen med nya signalsystemet ERTMS och Ådalsbanans försening med ett och ett halvt år.
Jämfört på lika villkor med andra projekt är Botniabanan samhällsekonomiskt lönsam, skriver sju företrädare för näringsliv och politik samt intresseföreningen Norrtåg.
Norrtåg kommer efter sommaren under vecka 34-36 att kraftigt förstärka internetkapaciteten på 12 av sina 19 tåg. I praktiken uppskattas kapaciteten att öka med ca 10-15 ggr jämfört med idag.
Årsstämman för Norrtåg AB beslutade på måndagen att välja Elvy Söderström till ny ordförande för Norrtåg AB. Hon efterträder Thomas Häggsom har varit bolagets ordförande sedan starten 2008.
Styrelsen för Norrtåg AB beslutade på måndagen att tilldela Svenska Tågkompaniet AB uppdraget som ny operatör för Norrtågstrafiken från augusti 2016. Fram till dess kommer Botniatåg som är den nuvarande operatören att fortsätta.
Norrtåg väljer att minska antalet turer Umeå-Luleå till två beroende på den bristfälliga infrastrukturen som är en följd av ett försenat spårbyte på en 17 mil lång sträcka.
Den första kvartalsrapporten, som sammanfattar årets tre första månader, är nu presenterad! Det som finns beskrivet är utvecklingen av resandet samt tågens punktlighet och regularitet.
Idag beslutade Trafikverket att endast tåg med skyddsåtgärder för GSM-R får trafikera Trafikverkets spår från den 1 juli 2015. Ett avvikelsemeddelande till JNB (Järnvägsnätsbeskrivningen) har skickats.
Nu slipper resenärerna byta till buss efter ett drygt års reparationer av banan vid Storlien.
Trafiken har drabbats av stora infrastrukturproblem på sträckan Umeå-Luleå beroende på dålig räls